top of page

הדברת נמלי אש

 

הדברת נמלי אש – בהתאם להגדרות של המשרד להגנת הסביבה, נמלת האש מאופיינת ממאה המינים הפולשים המסוכנים לסביבה. נמלת האש אמנם לא מסבה למחלות, אבל בהחלט הינה מהווה מפגע תברואתי והעקיצות שלה הינן כואבות ביותר ויוצרות סוג של כוויה.

 

התפרצות נמלי האש ראשיתן בדרום, בכל מיני קיבוצים ובמושבים כבר בטרם מספר שנים. יש הסבורים כי נמלי האש הגיעו עם משלוח עץ מכל מיני מדינות באפריקה. אט אט הינן התפשטו במרחבי מדינת ישראל, על ידי משלוחים של עצים, אשר שימשו ליסודות של מבנים ולבניית פרגולות. 

 

מדובר במכה אמתית. כיום נמלי האש בפעילות רבה והינן אגרסיביות ביותר, אבל כאשר מגיעה עונת החורף, מתקיימת האטה בפעילות של נמלי האש, בדרך כלל בין חודש דצמבר לבין חודש מרץ אין זכר לנמלי האש.

 

נמלי האש פולשות בפרט לדירות עם גינה, ולבתי קרקע בבנייני מגורים ולא יותר גבוה מאשר דירות בקומה הראשונה. יש במציאות העכשווית בשוק חומרי הדברה שהנכם עשויים לרכוש בכל מיני חנויות, עסקינן אודות פיתיון שמפזרים אותו בדירה ובגינה, אשר אותו אוכלות נמלי האש ולוקחות אותו לקן.

 

החומר הזה מחסל את המלכה עם הרעל שבו. משמעותי ביותר שלא לרסס את הדירה לפני כן ורק אחר כך אפשר לערוך ריסוס כפעולה משלימה. בשל כך, כי כאשר ממגרים את נמלי האש, יופיע אצלכם זן אחר של נמלים, וריסוס עשוי להסב לכם שקט תעשייתי מיתר המזיקים.

עוד פתרון ביתי הינו שאיבה של נמלי האש על ידי שואב האבק. במידה ומרססים את הפיתיון, מומלץ כי תדבירו מסביב לנכס, ובמידה ומפזרים אותו ברחבי הדירה עם ילדים קטנים, משמעותי להקפיד לבצע זאת במקום שבו אין להם גישה אליו, כי אם מאחורי ספות, מקרר ושידות.

את חומרי ההדברה נגד נמלי האש ניתן לרכוש בחנויות לחומרי גינון והדברה, קיים חומר שמכונה במפורש חומר נגד נמלי האש. לא כדאי לכם לרכוש חומר ריסוס נגד נמלים סטנדרטיות, בשל כך כי הינו לא יהיה אפקטיבי.

במידה וגמרה בלבכם החלטה להדביר נמלי אש במו ידכם, ההמלצות של המשרד להגנת הסביבה הן להימנע מלהשקות את הגינה במהלך יומיים בטרם פיזור החומר והן ביום הפיזור. בשל כך, כי התכשיר לא אפקטיבי על גבי משטח רטוב. כמו כן, מומלץ כי תפזרו את החומר בשעות הבוקר המוקדמות, מפאת הסיבה כי קרינת שמש חזקה מסבה להאטה של יעילות התכשיר. 

 

מה זה נמלי אש?

השם נמלי האש בוודאי נשמע לכם קמעה טריקי, והוא אכן כזה. נמלת האש הקטנה או נמלת האש האדומה אמנם מכונות קטנות, אך במידה והן יעקצו אתכם, אין מדובר בעקיצה קטנה כלל וכלל והיא עשויה להיות כואבת למדי.

 

נמלי אש הינן סוג של פולש, אשר שכיח בכל אזורי מדינת ישראל. ניתן לזהות אותן בהתאם לגודלן ולצבען - נמלי האש אדומות – כתומות. גודלן הינו לא יותר ממילימטר אחד ובדרך כלל ניתן להבחין בהן מסתובבות בגינות ובדירות.

עליכם לדעת כי נמלי אש לא מעבירות זיהומים או מחלות והן לא מהוות סכנה מן ההיבט הרפואי. כמו כן, עקיצה של נמלי הדם הינה שורפת ביותר, מסבה לכוויה בעור ועשויה להימשך עד שבעה ימים ולהשבית את המקום העקוץ מכל פעילות. במידה והנכם אלרגיים לנמלי האש, כי אז יש לשער שהתגובה תחייב טיפול רפואי לאלתר. 

בדרך כלל, נמלי אש עוקצות כאשר הן נתפסות בין שכבת הבגדים והגוף שלכם ולא יכולות להימלט משם.  בכל מיני מצבים, נמלי האש עשויות להסב נזק אף לחיות המחמד שלכם, לחיות משק ולחיות בר, בחצר והן בגידולים חקלאיים גדולים. נמלי האש הגיעו מיבשת אפריקה. החל משנת 2005, נמלי האש מאופיינות כסכנה מפאת היותן מין פולש.

קודם כל, הגיעו נמלי האש במשלוחים בודדים ואחר כך נצפו יותר ויותר. עסקינן אודות מכה שמתפשטת כל יום ושכיחה בפרט באזורי מישור החוף ואזורים לחים בפרט. כאשר מתפשטות נמלי האש בגינה שלכם או בדירתכם, זה רק עניין של זמן עד שתתחילו להיעקץ בתדירות רבה.

נמל האש הגיעו למדינת ישראל דרך משלוחים של עצים להסקה, עצים לפרגולות ולדקים. ניתן למצוא נחמה בעובדה, כי לקראת עונת החורף מתקיימת רגיעה זמנית בהתפשטות נמלי האש. העקיצה של נמלי אש לא מסבה למחלות, אך הינה שורפת ביותר ומי מבינכם אשר אלרגי לעקיצות שלהן, עסקינן אודות סכנה שדורשת טיפול רפואי מבעוד מועד.

 

מה השיטות המומלצות ביותר להדברת נמלי אש?

לרוע המזל, כמעט ואין בנמצא דרכים אפקטיביות שיסייעו בידכם למגר את נמלי האש, למעט הזמנת שירות של חברת הדברה מקצועית. באם איתרתם בבית שלכם נמלי אש, עליכם להזיז את הספות והכורסאות במקרה בו הן נמצאות צמוד לקיר.

 

בשל כך כי באופן הזה אפשר להפחית כמה שאפשר את הצ'אנס להיעקץ באמצעות נמלי אש. מדביר מקצועי, בטרם שיתחיל בפרוצדורה של הדברת נמלי אש, יערוך בדיקה, כדי לוודא כי אכן עסקינן אודות נמלי האש ולא בנמלים שונות.

 

הוא ימרח על מקלוני עץ חמאת בוטנים. הוא יתקע אותם בשטח המועדף על נמלי האש. הוא יחכה כשעה ויבדוק האם נמלי האש מתאספות על גבי המקלות. אם נמלי האש יימצאו על גבי המקל, הוא ינער אותו ואם יבחין בכך כי נמלי האש ייפלו ממקלון העץ, הוא יידע בוודאות כי צריך לעשות הדברה.  

 

בשלב הבא, ישתמש המדביר בפיתיונות רעילים, אותם הוא יפזר אין רק בתוך הדירה שלכם, כי אם אף בגינה שלכם, כדי למגר את הקן בו נמצאת המלכה, אשר מטילה ביצים. נמלי האש ייקחו את הרעל ויעבירו אותו אל המלכה, שתחוסל בתום צריכתו.

מדביר נמלי אש ישתמש במשך ההדברה בכל מיני סוגים של פיתיונות, בשל כך כי בכל פיתיון קיימים חומרים אחרים, אשר פועלים במנגנון אחר להכחדת נמלי האש. אחר כך יערך המדביר ריסוס נגד נמלי אש – הריסוס ייערך רק כאשר מסיימים לחסל את נמלי האש על ידי הפיתיונות.

הדבר נובע בשל כך כי אחרי שמצליח המדביר למגר את נמלת האש מהדירה שלכם, אפשר לצפות למתקפת של נמלים מזן שונה. זאת ועוד, סינרגיה של שתי שיטות הדברה יחד מונעת את ההיתכנות להגיע לתוצאות טובות, בשל כך כי החומרים שמצויים בחומרי ריסוס עשויים להסב נזק לאפקטיביות של הפיתיון.

 

באיזה חומר הדברה מומלץ להשתמש נגד נמלי אש?

בתום האבחון של הבעיה, מדביר נמלי אש ישתמש בחומר הכי מתאים להשגת המענה המיטבי. כאשר עסקינן אודות רק נמלי אש, בדרך כלל מספיק למדביר להשתמש בג'ל הדברה.

 

באם מדובר בבעיה סבוכה יותר, המדביר יבצע ריסוס נוזלי, אשר יכול להתאים יותר. הג'ל מהווה מענה בטוח ביותר, וגם לא נדרש שתעזבו את הדירה שלכם בעת ביצוע הדברת נמלי אש.

 

מה חשוב לדעת לפני שמזמינים מדביר נמלי אש?

במהלך חודש יוני, באפשרותכם לצפות במה שמכונה מעוף הכלולות – הרבה נמלים מעופפים מזדווגים באוויר, כשהזכרים מוצאים בכך את חיסולם, לעומת הנקבות שמתרבות בהטחה לעצמן מאגר זרע לכל החיים ומתחילות מושבה שלמה כמלכות.

 

נמלי האש תרות אחר מקום באדמה, אשר קל לחפור בו, משילות את הכנפיים שלהן וחופרות מנהרה עמוקה ותא בסופה. שם נמלי האש מטילות ביצים, וכעבור שבעה ימים יבקעו מהן זחלים.

 

אחרי עשרים ימים, הזחלים יהפכו לנמלים פועלות. התהליך הנ"ל חל אין רק במקום אחד באותה חלקת אדמה, כי אם במספר מקומות, הווה אומר, קיימים מספר קנים של נמלי אש. בשל כך, טיפול בנמלי אש דורש ממדביר נמלי אש לתור אחר כולם ולוודא שיודברו כראוי.

 

במידה ולא תבצעו לאלתר הדברה של נמלי אש, כל קן ישלח נמלים לוחמות, על מנת לחטוף זחלים מקנים שונים, עד אשר הינם נשארים ריקים מנמלים חדשות, ואז כל הנמלים הפועלות של אותו קן יעזבו אותו ויעברו לקן האחר והחזק יותר.

המלכות שננטשו יתקפו את הקן החזק וינסו להשתלט עליו, ובאופן הזה ייוותר רק קן אחד גדול. במצב הזה הנכם מחויבים להזמין שירות של מדביר נמלי אש מקצועי, בשל כך כי מעת שקהילת נמלי האש תהיה מעל יותר מעשרים אלף פרטים, בעונת האביב היא תייצר זכרים ונקבות פוריים שיזדווגו ויתרבו.

 

רק בתום כשמונה שנים ייגמר למלכה הזרע שהפרה אותה בתחילה, כך שקהילת נמלים קטנות אדומות בדירה או בחצר שלכם עשויה להיוותר אקטיבית במהלך המון שנים וגם להתרבות.

 

האם נמלי אש מסוכנות?

במידה ונמלי אש נכנסו לנכס שלכם, יש לשער שהדבר נובע בשל כך כי הינן מצאו את המזון שלהן בו, ברם הקן שלהן יהיה בחוץ, באדמת החצר שלכם.

 

נמלי אש שתיתקלו בהן בדירה שלכם, סביר להניח שאין יהיו מסוכנות מדי בשבילכם, בשל כך כי הינן בסך הכול תרות אחר אוכל ולא מנסות להגן על המלכה שלהן, אבל במידה ותנסו להרוס את הקן שלהן, כי אז נמלי האש יעשו הכול על מנת להגן עליו.

כתוצאה מפעולה שכזאת תחוו המון עקיצות שהן צורבות, כשכל עקיצה עשויה להסב לכם להיווצרות של אינפקציה או אלרגיה. נמלי האש מהוות מטרד לאנשים באזורים מיושבים, מפאת עקיצתן הכואבות, שעשויות להסב להתפתחות של נגע מקומי דמוי כוויה.

 

עקיצות בעיניים כואבות בפרט, אבל לא מדובר בנזק קבוע. במצבים בודדים תפתחו תגובה אלרגנית עד כדי פינוי לבית חולים. העקיצות של נמלי האש שורפות וכואבות ביותר, והן נפוצות בפרט בעונת הקיץ, הכאב והתסמינים עשויים להימשך בין כמה שעות לבין כמה ימים.

 

העקיצות שלהן עשויות להיראות כמו שלפוחית ואחר כך הן נראות כעין כווייה, קמעה זהה למדוזה. אין מדובר בעקיצות כמו בעקיצות של יתושים, שהן רק קצת מגרדות ואדמומיות, כי אם עקיצות של נמלי האש הינן אף שורפות.

העקיצות של נמלי האש אמנם נבדלות מעקיצות של יתושים, אבל אין עסקינן אודות משהו מסוכן, כמו למשל הכשת נחש או נשיכה של עקרב. בנוסף לכך, עקיצות של נמלי האש בדרכי הנשימה ובאזור הפנים, כמו בשפתיים או בלשון, עשויות להיות מסוכנות יותר בשל הנפיחות שנוצרת.

 

באם העקיצות קורות באזור הפנים ובדרכי הנשימה, מומלץ שתיפנו לאלתר לקבלת טיפול רפואי – אף ילדים והן מבוגרים. אפשר לומר, כי העקיצות של נמלי האש מסוכנות יותר לילדים. כאשר עסקינן אודות פעוטות, שעוד לא מלאו להם שלושה חודשים, הדבר מטריד יותר, אך הכל תלוי באזור הנעקץ.

 

כיצד ניתן לזהות נמלי אש?

אפשר לזהות את נמלי האש הקטנות בשל הגודל והצבע שלהן - הפועלות קטנות , אחד וחצי מילימטר, אדמדמות ושוות בגודלן. המלכות והזכרים כהים יותר וגדולים יותר, כארבעה וחצי מילימטר.

 

הפועלות נעות לאט יחסית למרבית מיני הנמלים ואין משנות את קצב תנועתן כשמפריעים להן. הנמלה אוכלת כל: טורפת, אוכלת פגרים וניזונה מכל מזון זמין בדירה.

 

נמלת האש מקננת במנעד רב של בתי גידול, אבל צריכה חום ולחות. נמלת האש תוקפנית ביותר אל מול כל מיני נמלים אחרים ובעלי חיים נוספים, לרבות חיות מחמד ומשק.

 

כיצד מתבצעת הדברת נמלי אש?

קיימת משמעות רבה לניטור מבעוד מועד - כאשר נמלי האש נמצאות בשלב מוקדם של התבססות, עדיין אפשר לחסל אותן או לשמור על אוכלוסייה קטנה על ידי טיפולי הדברה עצמאיים. כדאי לכם להשתמש רק בתכשירים של הדברה ספציפיים לנמלי אש, אשר אושרו באמצעות המשרד להגנת הסביבה ובאופן הזה תימנע הסבת נזק שאינה הכרחית לנמלי האש.

כאשר יש מתקפה של הרבה נמלי אש בבית שלכם, הנכם צריכים להזמין את שירותיו של מדביר מוסמך, אשר יכולים להביא להקלה זמנית בעזרת צמצום  אוכלוסיית נמלי האש בבית שלכם.

 

המדביר יתור אחר נמלי האש במקום החשוד, בפרט בבסיסי עצים ובקליפותיהם או מתחת לאבנים ויבחן במידה וקיימות שיירות על צינורות על הקירות.

עוד היתכנות הינה שהמדביר יעשה שימוש בפיתיון – הוא יפזר בבוקר, באזורים מוצלים במרווחים של עד עשרה מטרים האחד מהשני או לחלופין מקלות מרוחים בחמאת בוטנים.

 

הבמבה עשויה להיות צמודה לפני הקרקע. המדביר יאסוף בתום כשעה ויבחן אילו נמלים קיימות על הבמבה. משמעותי שיבדוק בעין בטרם הוצאת השיפוד מהקרקע על מנת שנמלי האש לא ייפלו.

 

לכמה זמן מספיק הריסוס והאם אפשר לצפות שהבעיה תחזור?

מפאת גודלן המועט של נמלי האש, קיימים בני אדם אשר חושבים שנדרש חומר מיוחד לשם מיגור ממוקד שלהן, אבל חומר זה לא בדיוק מה שנדרש, כי אם ידע ומקצועיות בתחום הזה.

 

כאשר  מדביר מקצועי בקי איך לבצע הדברה כזאת בכל מיני שיטות, מביניהן אפשר לראות כי מציאת הקן, ריסוס סביב החלל ולפעמים אף בחצר ועוד שיטות נוספות שרק חברות מקצועיות יודעות היטב איך לבצע. במידה והרגשתם עקיצות של נמלת האש, מומלץ כי תפנו מבעוד מועד לחברת הדברה מקצועית, לשם חיסול הבעיה. 

 

מה מחיר הדברת נמלי אש?

המחיר של הדברת נמלי אש הינו החל ממאה תשעים ותשעה ₪. מחירי הדברת נמלים אש משתנים בהתאם לגודל הנכס, בהתאם לכמות החומר המבוקשת לשימוש ובהתאם לכמות והנזק הקיים במקום המגורים, כאשר במידה וקיימים מספר קנים של נמלי אש, נדרש למצוא ולאתר אותם, לחסל את היסוד ולדאוג לביטחון של הדירה שלכם על ידי ריסוס של כל המקומות הנגועים.

bottom of page